| Przymus 1. | - - KD A | |
- A x K |
N W E S |
- - AW x |
, weźmiemy K
i A
- 3 lewy, jeśli zdecyduje się wyrzucić figurę karo, weźmiemy AW
, łącznie 3 lewy.
- A
to karta prowadząca w naszym przymusie, jego zgranie zmusza przeciwnika do niewygodnej wyrzutki.
i AW
to tzw. groźby. Gróźba to karta, która w wyniku niewygodnej wyrzutki staje się lewą.
to groźba jednokartowa.
to groźba dwukartowa, zwana komunikacyjną.| Przymus 2. | nieważne | |
- A x K |
N W E S |
- - AW x |
- - KD A |
wyrzucajać blotkę
ze stołu, i jak widać S staje w przymusie.| Przymus 3. | nieważne | |
- A x x |
N W E S |
- - AW W |
- - KD A |
- groźba jednokartowa znajduje się na przeciwnej ręce niż groźba komunikacyjna, toteż zawsze jedno zatrzymanie znajduje się przed groźbą.| Mecz Rozdanie 1. W WE po | ? ? ? ? | |
8 AKD10 ADW65 A104 |
N W E S |
1065 543 K10974 D9 |
? ? ? ? |
| W | N | E | S |
1![]() | pas | 2![]() | pas |
3 * | pas | 5![]() | pas |
6![]() | pas | pas | pas |
, K
. Jak należy to rozegrać?
oraz A
by D
stała się groźbą jednokartową i przy ściąganiu atutów uzyskujemy następującą pozycję:| Końcówka | - Wx - K | |
- D10 - 10 |
N W E S |
- 5 9 D |
jest kartą prowadzącą, D
groźbą jednokartową, a D10
groźbą dwukartową. Nasze groźby są rozdzielone, więc przymus jest automatyczny.
, by groźba jednokartowa - D
znalazła się tylko na jednej ręce przy karcie prowadzącej. W naszym przykładzie groźbą jednokartową była D
, a kartą, którą należało wcześniej zgrać był A
, powodowało to, że nasz przymus był automatyczny, gdybyśmy A
nie zgrali końcówka byłaby taka:| Przymus 4. | - Wx - Kx | |
- D10 - A10 |
N W E S |
- 5 9 D9 |
| Rozdanie 2. Kontrakt 6BA Wist D ![]() | ? ? ? ? | |
532 D2 AK AKDW109 |
N W E S |
AK84 A983 43 876 |
? ? ? ? |
w ręce, naszą szansą jest podział pików lub przymus pikowo-kierowy, wystarczy, że zatrzymania znajdą się na tych samych rękach. W celu realizacji tego przymusu, redukujemy lewę oddając pika. Przeciwnik odwraca w karo, a my tworzymy groźbę jednokartową ściągając A
. Teraz tylko trefle i przy ściąganiu ostatniego osiągamy taką pozycję
| Końcówka | nieważne | |
5 D - 9 |
N W E S |
K8 9 - - |
DW K - - |
jest kartą prowadzącą, D
groźbą jednokartową, a K8
groźbą dwukartową. Jako, że groźby są na jednej i na drugiej ręce, przymus zajdzie przeciwko obu przeciwnikom. Bez zgrania A
przymus zaszedłby tylko przeciwko N.
| Przymus 5. | Dx A - - | |
x - K A |
N W E S |
Ax K - - |
Kx - A - |
i obrońca N, by nie wyrabiać nam od razu K
wyrzuca pika, my wyrzucamy ze stołu niepotrzebnego już K
i teraz S staje w przymusie pikowo-karowym. Wyrzuci A
- weźmiemy K
, a gdy blotkę
- weźmiemy Ax
.
z A
, przymus by nie wyszedł, jest to przymus podwójny pozycyjny jednoczesny.| Przymus 6. | DW10 A - - | |
x K K A |
N W E S |
AK2 - - x |
987 - A - |
, jeśli któryś obrońca wyrzuci asa weźmiemy odpowiedniego króla, jeśli obaj wyrzucą po piku - weźmiemy AKx
. Taki przymus rzeczywiście nie wydaje się skomplikowany.| Przymus 7. | - - KD Kx | |
- A x Ax |
N W E S |
K - AW x |
A x - Dx |
, jeśli N odrzuci karo, bierzemy AW
, więc decyduje się on na odrzucenie trefla. Ze stołu wyrzucamy nieprzydatnego już W
. Następnie przechodzimy A
do stołu i to S staje w przymusie pikowo-treflowym. Jak się okazuje mamy dwie karty prowadzące: A
i A
. Przymus ten jest pozycyjny, ze względu na to, że gdy KD
znajdą się za naszym AW
, obrónca N wyrzuci blotkę
, a my nie będziemy mieć bezpiecznej wyrzutki z dziadka. Gdybyśmy ją posiadali, przymus będzie automatyczny:
| Przymus 8. | A x - Wxx | |
- A x AKx |
N W E S |
K x AW x |
- - KD Dxx |
i S nie może wyrzucić kara, wyrzuca trefla, przechodzimy A
i N staje w prostym przymusie pikowo-treflowym. Ten przymus jest automatyczny.| Rozdanie 3. W obie przed | 1082 64 AKW5 9543 | |
? ? ? ? |
N W E S |
? ? ? ? |
KW965 AK7 83 DW6 |
| W | N | E | S |
1![]() | pas | 1![]() | 1![]() |
| x* | 2![]() | pas | pas |
| pas |
, K
i 7
, E dokłada po kolei 2
, 8
i przebija 5
. Gra atuta do D
, A
i 3
(E pozbywa się dwóch blotek kier). Jak wziąć pozostałe 7 lew?
mieć nie może, bo otworzyłby wtedy 1BA, ale mamy szansę - 9
na stole jest groźbą jednokartową. Drugą groźbą jednokartową jest W
, a trzecią groźbą (komunikacyjną) są kiery. Jedyne co musimy zrobić to ściągnąć dwa pozostałe atuty, wyrzucając ze stołu 4
i 5
. Przy ściąganiu ostatniego atuta, pozycja wygląda tak:
| Końcówka | - 6 AKW5 9 | |
- 1093 76 10 |
N W E S |
- DW8 D109 - |
6 AK7 83 - |
jest pierwszą kartą prowadzącą - E by nie wyrabiać trzech kar wyrzuca kiera. A
, i K
ustawia W w przymusie - wyrzuci 10
- bierze 9
, wyrzuci kiera - AK7
wezmą 3 ostatnie lewy. Nic trudnego - wystarczy patrzeć czy nie spada 10
lub D
.
| Rozdanie 4. Mecz 6 S | 42 42 W43 KD9642 | |
? ? ? ? |
N W E S |
? ? ? ? |
ADW865 AD 5 AW108 |
i licytował 5
, zawistował A
, K
. Atuty dzielą się 2-1. Czy w tym rozdaniu jest jakiś problem?
w impasie i wydawać się może, że to wystarczy. Mimo to nasze szanse mogą się zwiększyć, jeśli zabezpieczymy się przed podziałem pików 5-0 (w przypadku podziału 4-1 będziemy dochodzić do ręki przebitkami karo i wyrobimy piki, a przy 5-0 zabraknie nam dojścia do fort) - ściągamy atuty kończąc w stole i gramy do D
. I rzeczywiście - W nie dokłada do koloru. Teraz trefl na stół, impas pik, A
(wyrzucamy kiera!), pik przebity i ciągniemy atuty:
| Końcówka | - 4 W 6 | |
- ? D - |
N W E S |
K ? - - |
8 AD - - |
jest kartą prowadzącą - podwójność naszego przymusu polega na tym, że nie znamy posiadacza K
i mimo, że jego właściciel znajdzie się w przymusie pojedynczym, to ustawialiśmy przymus jak podwójny - mamy dwie groźby jednokartowe: 8
i W
- jeśli nie spadnie D
ani K
, to na pewno spadnie K
. Przymus taki nosi nazwę przymusu alternatywnego, ponieważ E alternatywnie, W stanie w przymusie pojedynczym. Nazywa się go także asekuracyjnym.
| Rozdanie 5. Mecz 7 SWist:10 ![]() | K3 AW54 A1053 AD2 | |
? ? ? ? |
N W E S |
? ? ? ? |
ADW1084 2 K742 K5 |
, możemy jednakże rozszerzyć o co najmniej piątą pojedynczą figurę
. W tym celu będziemy musieli pozbawić E zatrzymania, przebijając jego figurę. Wist bierzemy K
w ręku, ściągamy trzykrotnie atuty, wyrzucając
, przechodzimy A
do stołu, przebijamy blotkę
, wracamy do dziadka A
, ściągamy D
, pozbywając się
, przebijamy 5
i niespodzianka, E dokłada D
. Osiągneliśmy końcówkę:| Końcówka | - W A105 - | |
- K D86 - |
N W E S |
|
4 - K74 - |
, wprowadza przeciwnika w przymus. Należy zauważyć, że posiadanie rozbudowanej groźby komunikacyjnej w karach stawarza nie tylko możliwość izolacji zatrzymania, ale także powoduje, że przymus staje się automatyczny. Kierując się jedynie szansą mariasza
, moglibyśmy przymusić tylko gracza W, ponieważ tak rozbudowana komunikacja pozwoliłaby mu zachować wolną kartę.| Przymus 9. | - - AW D10x | |
- - KD Wxx |
N W E S |
- xx - Kxx |
AK - x Ax |
, którą E musi pobić, po wzięciu lewy zgrywamy nasze wygrywające w pikach i W staje w przymusie pozycyjnym. Oczywiście, wcześniej musimy upewnić się, że rzeczywiście E posiada K
, a W KD
.| Przymus 10. | AW K x x | |
KD A KD - |
N W E S |
|
x x AW A |
, będący kartą prowadzącą wprowadza w przymus przeciwnika W, niezależnie, co odrzuci wyrobiona karta prowadząca ustawi go w przymusie dwukolorowym. Są to w zasadzie dwa przymusy - jeden po drugim - noszą razem nazwę przymusu kaskadowego. Przymus przedstawiony powyżej jest pozycyjny., bo jeśli przekażemy zatrzymania zawodnikowi E, wyrzucając figurę
sprawi on że obie nasze groźby do drugiego przymusu będą przed zatrzymaniami i będziemy mieli tylko jedną lewę z przymusu trójkolorowego, ale nie będziemy mieli drugiej z drugiego przymusu dwukolorowego.
| Przymus 11. | AW10 - - x | |
KD A A - |
N W E S |
|
x K K A |
powoduje przymus dowolnego z przeciwników pod warunkiem, że będzie on posiadał wszystkie zatrzymania. W przypadku niepowodzenia, dostaniemy jedynie dwie lewy. Przymusy trójkolorowe i kaskadowe rozróżnia się ze względu na ilość gróźb na każdej ręce i mają po dwie przegrywające: | Przymus 12. | - AW K K | |
- KD A A |
N W E S |
|
A x x x |
, będący kartą prowadzącą powoduje przymus na jedną lewę.| Przymus 13. | - AW A9 - | |
- KD K A |
N W E S |
- 87 W2 - |
A 5 D K |
wprowadza W w przymus trójkolorowy.| Rozdanie 6. Mecz 7 SWist:8 ![]() | AK5 972 KW4 D953 | |
? ? ? ? |
N W E S |
? ? ? ? |
J74 AD AD5 AKW106 |
, a my gramy najwyższy kontrakt w trefle. Jeśli D
nie spada, możemy liczyć na to że znajduje się u E razem z pewnym zatrzymaniem kierowym (nawet, jeśli prawy przeciwnik nie posiada wszystkich honorów kierowych są one w dublu u jego partnera). Jednakże nie jesteśmy w stanie doprowadzić do prostego przymusu, dlatego, że najpierw przymusimy stół - będziemy mogli pozbyć się groźby kierowej albo blotki pik, pozbawiając się dojścia do W
, ergo przymus byłby pozycyjny i zachodziłby tylko przeciwko W. Z pomocą przyjdzie nam technika przymusu krzyżowego. Ściągamy atuty, tyle ile trzeba, przechodzimy karem do stołu, impasujemy D
, ściągamy kara, opcjonalnie jednego pika i trefle do spodu. Osiągamy pozycję jak poniżej (po jednokrotnym ściągnięciu pika): | Końcówka | A5 97 - - | |
| N W E S |
D8 KW - - | |
W7 A - 6 |
i tym razem możemy sie pozbyć 5
, ponieważ dojściem do W
pozostaje A
. Gdy przeciwnik pozbędzie się 8
, przechodzimy A
do stołu i wracamy A
by odebrać wyrobionego W
, jeśli E wyrzuci K/W
, ściągamy A
i przy pomocy A
przedostajemy się do dobrej 9
.| Przymus 14. | A DW3 AW - | |
KW K7 KD - |
N W E S |
|
D9 A 52 A |
i przeciwnik nie może wyrzucić 7
, gdyż my wyrzucimy W
, ściągniemy A
i stół będzie dobry. Nie może wyrzucić W
, gdyż wyrzucimy 3
, przejdziemy A
do stołu, A
do ręki i poprzez zagranie D
ustawimy W w prostym przymusie karowo-kierowym. Zaś jeśli przeciwnik wyrzuci figurę
, pozbędziemy się 3
, odbierzemy AW
, co spowoduje znaną nam końcówkę przymusu krzyżowego:| Końcówka | A DW - - | |
KW K7 A - |
N W E S |
|
D9 A 5 - |
| Mecz Rozdanie 7. S NS po Wist: D ![]() | AK542 D542 A3 K6 | ||
? ? ? ? |
N W E S |
? ? ? ? | |
96 K76 KD ADW987 |
| W | N | E | S |
| - | - | - | 1![]() |
1![]() | x* | pas | 3![]() |
| pas | 6![]() | pas | pas |
| pas |
i zatrzymanie pikowe znajdują się po naszej lewej stronie. Nie możemy zredukować lewy oddając A
poprzez zagranie do K
, ponieważ wtedy zatrzymanie kierowe będzie u obu obrońców. Musimy więc sobie poradzić bez redukcji. Bijemy pierwszą lewę, ściągamy atuty i gramy blotkę kierową do D
, gdy ta weźmie lewę odbieramy wygrywające w młodych, osiągając końcówkę:| Końcówka | A5 54 - - | |
W10 AW - - |
N W E S |
|
9 K7 - 9 |
ustawia przeciwnika w przymusie - jeśli wyrzuci 10
, wyrzucimy 4
i weźmiemy A5
. Jeśli wyrzuci W
, wyrzucimy nieprzydatną już 5
, zagramy 7
i odbierzemy wziątkę na K
. Manewr nosi nazwę przymusu bezredukcyjnego. Tutaj jest to przymus pozycyjny i musimy mieć dwa kiery w stole by posiadać komunikację do groźby jednokartowej.| Przymus 15. | A5 K7 - 6 | |
| N W E S |
DW10 AW - - | |
K942 - - 9 |
| Przymus 13. | - AW AW - | |
- KD KD - |
N W E S |
- - 832 A |
- 5 95 6 |
i zanim dokonamy redukcji, przeciwnik W staje w przymusie pozycyjnym.