Jest to jeden z najistotniejszych działów matematyki który pomaga w brydżu m. in. w znaleźć właściwą linie rozgrywki. Ale w jaki sposób? Na przykład patrząc jakie karty dokładają rywale. Jeszcze nie rozumiecie ?
Przykład z zasadą ograniczonego wyboru powinien wszystko wyjaśnić(zasada ograniczonego wyboru mówi że wykonanie określonego zagrania przez obrońcę sugeruje, że nie miał on do wyboru równoważnego zagrania alternatywnego):
Zasada ograniczonego wyboru
:
AK1098 -
7432
Gramy z ręki blotkę. Ze stołu król. Od zawodnika E spada W. Jak trzeba rozegrać ten kolor ? Otóż szansa a priori na DW jest większa niż singlowy walet u E. Jednak z DW gracz E mógł dołożyć i damę i waleta co sprawia , że najlepszym zagraniem jest wrócenie się do ręki i zagranie na impas waleta u W..
Innym ważnym działem rozgrywki w którym wykorzystuje się prawdopodobieństwo jest wybieranie spośród wielu szans. Często nawet najlepsi mylą się w tym aspekcie gdyż nie znajdują innych poza jedną szansą.
Kontrakt 4 Wist: 2 | DW98 A4 D865 AD3 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| AK1032 KD5 W74 54 | |
W jest graczem, który lubi wychodzić spod króla. Jak S powinien rozgrywać to rozdanie po wiście treflowym ? Czy powinien zaimpasować Króla
Odp. Nie powinieneś go impasować, ponieważ istnieje prawie niezawodna linia rozgrywki (Atuty nie mogą podzielić się 4-0).Bierzemy pierwszą lewę A
i ściągamy atuty, wyrzucamy jednego trefla na kiera i następnie wychodzimy treflem. Nieważne kto weźmie tę lewę, albo będzie musiał wyjść pod podwójny renons albo rozpocząć kolor karowy. W obu przypadkach realizujemy kontrakt.
Czasem nie będziemy mogli sprawdzić dwóch szans naraz i będziemy musieli wybrać jedną.
Kontrakt 6 Wist: K | 32 AK AKD65 AW109 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| D DW109876 432 D2 | |
Kontrakt 6
, Wist K
i po utrzymaniu kontynuacja A
. Przebijamy pika.
Odp. Mamy dwie linie rozgrywki: impas K
albo wzięcie 4 lew karowych.
Aby zaimpasować K
musimy to wykonać już w 3 lewie, gdyż nie będziemy inaczej mogli dostać się do ręki. Czyli szansa na wygranie w ten sposób wynosi 50 % - 7%(podział 6-1) co daje 43% kontrakt.
Jeśli zagramy na to iż kiery są przy długich karach możemy liczyć także na podział 2-2. A szansa ta to jest 40%(podział 2-2) + ok 25%(kara są przy 3 kierach) a więc ok 65 %. Teraz już wiadomo jaką linie rozgrywki wybrać.
Kolejnym równie istotny i pomocnym aspektem rozgrywki jest łączenie szans. Kiedy np. możemy wykonać impas lub zagrać inny kolor boczny z góry, upewnijmy się czy przypadkiem nie można wykonać obu rzeczy.
Kontrakt 3NT Wist: D | 432 432 K1032 KW4 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| aK AKDW 7654 A32 | |
Jak należy rozgrywać kontrakt ?
Mamy 8 górnych lew: 2 pikowe, 4 kierowe, 2 treflowe. Aby zrealizować kontrakt potrzebujemy jeszcze jednej lewy karowej bądź treflowej. W obu kolorach mamy układy impasowe. Na uzyskanie 1 lewy mamy 75 %. Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrywka , a raczej w jakiej kolejności rozegrać trefle i kara?
Odp. Najpierw należy zagrać w karo, jeśli ekspas A
się nie uda pozostaje jeszcze szansa treflowa. Gdy najpierw zaimpasujemy D
nie zdołamy wziąć lewy karowej przed ściągnięciem lew pikowych i karowych. Prawidłowa rozgrywka to : zabicie D
A
i zagraniu do K
. Jeśli A
jest w ekspasie to mamy już 9 lew. Jeśli nie odwroty: kierowy i pikowy bijemy (karowy wyrabia lewę, treflowy zaimpasujemy), a następnie zgrywamy A
i impasujemy D
.