Jest to jeden z najistotniejszych działów matematyki który pomaga w brydżu m. in. w znaleźć właściwą linie rozgrywki. Ale w jaki sposób? Na przykład patrząc jakie karty dokładają rywale. Jeszcze nie rozumiecie ?

Przykład z zasadą ograniczonego wyboru powinien wszystko wyjaśnić(zasada ograniczonego wyboru mówi że wykonanie określonego zagrania przez obrońcę sugeruje, że nie miał on do wyboru równoważnego zagrania alternatywnego):

Zasada ograniczonego wyboru :

AK1098 - 7432

Gramy z ręki blotkę. Ze stołu król. Od zawodnika E spada W. Jak trzeba rozegrać ten kolor ? Otóż szansa a priori na DW jest większa niż singlowy walet u E. Jednak z DW gracz E mógł dołożyć i damę i waleta co sprawia , że najlepszym zagraniem jest wrócenie się do ręki i zagranie na impas waleta u W..

Innym ważnym działem rozgrywki w którym wykorzystuje się prawdopodobieństwo jest wybieranie spośród wielu szans. Często nawet najlepsi mylą się w tym aspekcie gdyż nie znajdują innych poza jedną szansą.

Kontrakt 4
Wist: 2
DW98
A4
D865
AD3
?
?
?
?
N

W E

S
?
?
?
?
AK1032
KD5
W74
54
W jest graczem, który lubi wychodzić spod króla. Jak S powinien rozgrywać to rozdanie po wiście treflowym ? Czy powinien zaimpasować Króla

Odp. Nie powinieneś go impasować, ponieważ istnieje prawie niezawodna linia rozgrywki (Atuty nie mogą podzielić się 4-0).Bierzemy pierwszą lewę A i ściągamy atuty, wyrzucamy jednego trefla na kiera i następnie wychodzimy treflem. Nieważne kto weźmie tę lewę, albo będzie musiał wyjść pod podwójny renons albo rozpocząć kolor karowy. W obu przypadkach realizujemy kontrakt.

Czasem nie będziemy mogli sprawdzić dwóch szans naraz i będziemy musieli wybrać jedną.

Kontrakt 6
Wist: K
32
AK
AKD65
AW109
?
?
?
?
N

W E

S
?
?
?
?
D
DW109876
432
D2


Kontrakt 6, Wist K i po utrzymaniu kontynuacja A. Przebijamy pika.

Odp. Mamy dwie linie rozgrywki: impas K albo wzięcie 4 lew karowych.
Aby zaimpasować K musimy to wykonać już w 3 lewie, gdyż nie będziemy inaczej mogli dostać się do ręki. Czyli szansa na wygranie w ten sposób wynosi 50 % - 7%(podział 6-1) co daje 43% kontrakt. Jeśli zagramy na to iż kiery są przy długich karach możemy liczyć także na podział 2-2. A szansa ta to jest 40%(podział 2-2) + ok 25%(kara są przy 3 kierach) a więc ok 65 %. Teraz już wiadomo jaką linie rozgrywki wybrać.

Kolejnym równie istotny i pomocnym aspektem rozgrywki jest łączenie szans. Kiedy np. możemy wykonać impas lub zagrać inny kolor boczny z góry, upewnijmy się czy przypadkiem nie można wykonać obu rzeczy.

Kontrakt 3NT
Wist: D
432
432
K1032
KW4
?
?
?
?
N

W E

S
?
?
?
?
aK
AKDW
7654
A32


Jak należy rozgrywać kontrakt ?

Mamy 8 górnych lew: 2 pikowe, 4 kierowe, 2 treflowe. Aby zrealizować kontrakt potrzebujemy jeszcze jednej lewy karowej bądź treflowej. W obu kolorach mamy układy impasowe. Na uzyskanie 1 lewy mamy 75 %. Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrywka , a raczej w jakiej kolejności rozegrać trefle i kara?

Odp. Najpierw należy zagrać w karo, jeśli ekspas A się nie uda pozostaje jeszcze szansa treflowa. Gdy najpierw zaimpasujemy D nie zdołamy wziąć lewy karowej przed ściągnięciem lew pikowych i karowych. Prawidłowa rozgrywka to : zabicie D A i zagraniu do K. Jeśli A jest w ekspasie to mamy już 9 lew. Jeśli nie odwroty: kierowy i pikowy bijemy (karowy wyrabia lewę, treflowy zaimpasujemy), a następnie zgrywamy A i impasujemy D.