Rozgrywka pojedynczego koloru, jest to sposób rozegrania koloru, dążąca do wzięcie lub oddania określonej liczby lew.
1. Jednym z podstawowych przykładów jest rozgrywka koloru, kiedy brakuje nam w tym kolorze damy. A więc mając kolor:
AW97 -
K1086
Powinniśmy, najpierw zagrać z góry, a następnie zaimpasować, jest to zagranie dające największą szansę. Natomiast mając tą kartę
AWxx -
K10xxx
Powinniśmy grać z góry, bo szansa na to jest minimalnie lepsza.
Przejdźmy teraz do rozgrywki kolorów siedmiokartowych:
2.
AK109 -
xxx
Jeżeli możemy oddać jedną lewę w tym kolorze, to powinniśmy grać 2 razy na impas, daje to nam około 7%, więcej szans, niż zagralibyśmy z góry
3.
K1098x -
xx
Powinniśmy grać do 10, a następnie do 9.
4.
AK10xx -
Dx
Jeżeli możemy oddać jedną lewę w tym kolorze, powinniśmy się zabezpieczyć przed układem
W9xxx(x), u S grając damę a następnie do 9.
5.
A98x -
DWx
Powinniśmy grać do damy, jeśli król weźmie to powinniśmy zagrać z góry, jeśli dama weźmie, to powinniśmy zagrać do waleta.
Nadeszła pora na rozgrywki kolorów ośmiokartowych:
6.
KDxxxxxx -
-
Jeśli chcemy zabezpieczyć się przed oddaniem 3 lew w tym kolorze, powinniśmy wyjść blotką spod mariażu, żeby zaasekurować się przed singlowym asem.
7.
AK109x -
xxx
Jest to rozkład honorów, bardzo podobny, do tego, który pojawił się przy kolorze siedmiokartowym, jednak tutaj możemy pozwolić sobie na zagranie raz z góry, a następnie impas, jest tutaj powiem większa szansa na singlową figurę.
8.
A10xx -
Kxxx
W tym kolorze ], powinniśmy zagrać króla następnie do 10, aby ubezpieczyć się przed DWxx(x) u S.
9.
A9xxx -
D10x
W tym przypadku powinniśmy zagrać to 10, jeśli walet weźmie to impasujemy króla, natomiast jeśli tak się nie stanie to gramy z góry.
10.
ADxxx -
xxx
Na pierwszy rzut oka, możemy uznać, że rozegranie tego koloru jest dziecinnie proste. Większość osób zagrałoby na impas króla, ale jest to nieopłacalne, ponieważ nie zabezpiecza przed singlowym króle u N, dlatego powinniśmy zagrać asa, a następnie wykonać ekspans króla. Nie ważne jaką linię rozgrywki wybierzemy zawsze oddamy co najmniej jedną lewę.
Zobaczmy rozgrywki kolorów dziewięciokartowych:
11.
Kxxxxxx -
Wx
Jeżeli możemy oddać 2 lewy, powinniśmy zagrać blotką do waleta, to zagranie zabezpiecza przed singlowym asem, po za ekspasem.
12.
KD8xxx -
W98
Należy zagrać króla, żeby zabezpieczyć się przed renonsem w dowolnej ręce.
13.
ADxxxx -
xxx
Tak samo jak w przypadku ośmiu kart w takim kolorze, gramy asa, a później do damy.
14.
K9xxx -
Wxxx
Jeżeli mamy możliwość oddania dwóch lew, powinniśmy się zaasekurować przed renonsem u N, grając do 9
Rozgrywka kolorów dziesięciokartowych jest dość łatwa:
15.
A10xxxxx -
Dxx
Jeśli, możemy pozwolić sobie na oddanie jednej lewy, to powinniśmy zagrać blotką do 10.
16.
KWxxxxx -
xxx
Należy grać blotką do waleta, żeby zaimpasować damę i zabezpieczyć się przed singlowym asem.
17.
A10xxxxxx -
Dx
Powinniśmy zagrać do Damy, jeśli możemy oddać 1 lewę.
Przepuszczenie jest to dołożenie karty niższej w sytuacji, posiadania karty wyższej, potencjalnie biorącej. Jest on bardzo często stosowany w rozgrywce bez atutowej. Wykorzystuje się je w sytuacji, w której na przykład chcemy wyeliminować dojście przeciwników.
3BA S Wist: K | 75 43 42 A987654 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| A32 AKD5 AK75 D10 | |
Trzeba 2 razy przepuścić pika, żeby zaasekurować się przed podziałem pików 5-3. Następnie powinniśmy wziąć się za wyrabianie trefli. Wygramy tylko wtedy, kiedy trefle podzielą się 2-2. Powinniśmy zagrać D
, żeby ubezpieczyć się przed singlowym W
. Zakładamy, że E ma K
, bo to jedyna szansa na ugranie kontraktu. Jeśli K
weźmie i nie spadnie W
, to musimy liczyć na to, że spadnie W
i ugramy kontrakt.
3BA S Wist: 5 | A93 AD5 K DW9543 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| K72 K85 AW82 1062 | |
Mamy 7 lew z góry i najprawdopodobniej dodatkowe lewy stanowią trefle. Jeśli piki dzielą się 4-3 to zawsze kontrakt będzie ugrany, ale przy podziale 5-2 musimy raz przepuścić pika. Przegramy ten kontrakt, jeżeli W, będzie posiadał obie figury treflowe, natomiast jeżeli figury są na rozdzielonych rękach to ugramy ten kontrakt, po przepuszczeniu. Dlatego w pierwszej lewie z obu rąk dokładamy blotki.
3BA S Wist: 7 | 10432 AKW9 32 A32 | |
? ? ? ? |
N
W E
S |
? ? ? ? |
| AW 432 DW1098 KDW | |
Ze stołu dokładamy blotkę, a E dokłada D
. Co robimy? Mamy 6 lew pewnych, a trzy które pozwolą nam zrealizować kontrakt są w karach. Ponownie zagraża nam podział pików 5-2, dlatego powinniśmy przepuścić pika, czyli wykonać dość nienaturalne zagranie. Warto zauważyć, że tym zagraniem nie tracimy żadnej lewy, ponieważ 10
jest za K
. Ponownie losy kontraktu zależą od położeń figur karowych. Jeśli W nie ma ich obu to wygramy kontrakt.
Impas jest to jedna z metod rozgrywki pojedynczego koloru. Impasy możemy podzielić na:
Impas pojedynczej figury.
ADW -
543
Najczęściej spotykany i wykorzystywany rodzaj impasu. W tym przypadku , powinniśmy zagrać do damy. Szansa powodzenia tego manewru wynosi 50%.
- Głęboki impas. Zakładamy, że dwie figury są położone korzystnie dla rozgrywającego.
AK10 -
543
Jest to najprostszy przypadek tego rodzaju impasu. Gramy blotkę do 10 licząc na to, że S posiada damę i waleta.
- Impas dwustronny. Jest to sytuacja, w której brakuje nam figury i możemy ją impasować w obu kierunkach
AW9 -
K102
Rozwiązaniu tej sytuacji zazwyczaj sprzyjają wnioski z licytacji lub wcześniejszej rozgrywki. Damę powinniśmy impasować u osoby, która wskazał w licytacji, że ma większą siłę niż partner lub jeśli sądzisz, że któryś z obrońców posiada więcej pików. Natomiast, jeśli nie mamy, żadnych informacji, musimy liczyć, że szczęści e, będzie nam sprzyjało i trafimy impas. Najlepiej jednak pozwolić przeciwnikowi wyjść w ten kolor.
- Podwojony Impas.
AD10 -
543
Powinniśmy grać, do dziesiątki. Nie zależnie co dołoży N, dochodzimy do E i gramy do Damy. Po takim rozwiązaniu tego koloru, weźmiemy wszystkie lewy, jeśli figury są u S, oddamy jedną, jeśli figury są na innych rękach, natomiast oddamy dwie lewy, jeśli N ma króla i waleta.
- Wewnętrzny impas
D853 -
A974
Jeśli wiemy, że N ma króla powinniśmy grać do ósemki, a następnie damą w koło.
W9 -
A87654
Jeśli wiemy, że N ma mariaż gramy do dziewiątki, a później waleta ze stołu.
- Impas Culbertsona. Jest to optymalna rozgrywka koloru, w którym brakuje nam K i W.
A9762 -
D105
Powinniśmy zagrać damą, a następnie jeśli N weźmie lewę, gramy 10 na impas waleta. Szansa na oddanie tylko jednej lewy wynosi 75%.
- Impas Czekańskiego, czasem nazywany impasem wstecznym. Stosowany jest, kiedy wiemy, że figura, którą chcielibyśmy impasować nie jest w impasie.
A43 -
KW9
Ponieważ założyliśmy, że S ma Damę, to nie możemy zagrać normalnie, czyli zagrać blotką do waleta, dlatego powinniśmy liczyć na to, że zawodnik N ma 10, którą będziemy mogli zaimpasować. A więc najlepszy zagranie jest walet, a następnie jeśli S podłoży damę, impasujemy dziesiątkę.